Första skoldagen

Okey, en liten skit i världen... eller "liten skit i London" kanske mer precis. Idag har jag fortsatt min vilsenhet. Bland bilar, byggnader, folkmassor, undergrounds, Sweet'n'sour, cranberry juice, rocks, free poring osv osv. Vi har första provet imorgon! Ganska omfattande faktiskt. Behöver plugga mkt mer... men först skriver jag ett inlägg.

Ska kunna all utrustning, en bunt med bar-regler, alla glas-sorter, is-hantering, färgkoder, fem drinkar, å lite annat smått&gott. Vi har blivit ombedda att endast snacka engelska, men det har ingen riktigt kommit in i ännu, så jag använder fortfarande intensivt flera delar av skallen för att tyda det bedrövligt sluddriga norska pratet...

Har nu blivit flyttade från 8-rum till 22-sängar-rum. Jag har fått tag i en handduk, schampo, makeupremover och en handväska (en stor och rymlig sådan så jag slipper gå med handen i fickan hårt greppande om plånboken helatiden). Blir nog äta ute varje dag. Vi är 16st på kursen, varav två killar resten jenter.

Trodde helt seriöst att mitt bankkort slutade funka idag. Fick en panik-klump i hjärtat då jag inte kunde betala mitt oystercard. Men fick låna en endagarsbiljett och lyckades efter en bra stund få ut pengar i en bankomat. Nu går jag istället runt med mer kontanter än hälsosamt... ganska coola sedlar för övrigt. Mynten är en katastrof! Jag fattar verkligen inte hur mycket varje mynt är värt. Skitsvårt. Därför betalar jag mest med sedlar... bara det att myntfacket är fullt nu, så vart ska jag nu lägga mynten om inte löst i väskan? 0.o eehhh... call me rockie if you want lixom

Vågade ta upp kartan idag. Kände mig inte lika sårbar med två andra tjejer vid min sida. När jag var ensam igår trodde jag att jag skulle bli påhoppad direkt då någon såg att jag var vilsen. Men nu inser jag att jag kanske varit lite nojjig...

Inte mkt bilder idag heller. Fast jag lovade er minst en om dagen, så de ska vi fixa. De är bara det att jag har så mycket annat som ska få plats i tankeverksamheten när jag knallar runt i London. Så jag har inte tid att knäppa bilder. Får ändå inte in alla intryck jag vill. Måste nog gå alla gator upp&ner minst 20 gg isf.




- Ett grymt snyggt corner
- Oxford street
- kortspel på rummet igår kväll
- en pub igår kväll

Kommentarer
Postat av: Brorsan

HAHA! Amatör =)



Mynten känns svårt i början. Det tar ganska lång tid innan utländska mynt sitter naturligt. Har dom inte kvar 1 och 2 pence i England? helt meningslöst egentligen då det inte är värt mer än en tio öring.



Egentligen är valutan nog ganska simpel.

Pence är som ören. En Penny, flera pence. Sen har vi pund som är som Kronor fast valutan är värd 10 gånger så mer som Kronor. Sen finns det ju mängder med nicknames för deras pund. Det är quid, knicker, spud, Squid. Tror det finns ännu fler.



Det är inte alltid lätt att förstå sig på norrmän och dom förstår oftast Svenska smärtfritt. (Förutom skånskan). De är nog bäst på skandinaviska. Deras dialekt skillnader är grymmt stora också. Det är stor skillnad på en trönder, en kirkenäsare och en från Haugesund. Oslo norskan är dock lätt att förstå sig på. Det är också den största dialekten.



I sverige är det ganska enkelt att ta ut pengar. Vi har bara två olika sorters automater. Ofta mer komplicerat än utomlands. London är ganska civiliserat och de har kameror på gatorna överallt så du ska nog inte vara rädd för att bli våldtagen eller rånad när du går där inne i de centrala delarna =)



Hoppas du hinner åka en dubbeldäckare snart. Känns som om det är ett måste när man kommer till London. Och en tur på Themsen. Glöm inte att titta in Big ben heller när du får tid över.

Ge mig ditt kontonummer också så ska jag skicka dig lite cash..



Sköt om dig!

2010-04-06 @ 19:20:35
Postat av: LillSyrran :P

Jag är avundsjuk syrran, vill oxå till London, verkar som en häftig stad med mycket att se.

Jobbigt med så mycket läxor...hoppas det går bra =)



MISS YOU <3

2010-04-06 @ 21:31:06
Postat av: BartenderEmina

Haha, brorsan! Jag löste pengaproblemet ;p jag har faktiskt åkt en dubbeldäckare. Men fick ingen chans att njuta av åkturen, för de va första dagen och jag hade så mycket annat in my mind.



Tack för nicknamesen. dom visste jag icke.



Syrran: Du borde shoppa här kan jag säga. Du skulle tappa hakan =) Men nu vet du att jag snarare pluggar hela eftermiddagen än går och shoppar. Så slipper du va lika avis ^^ POFF

2010-04-07 @ 01:15:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0